گنجاندن سرفصلهای هوش مصنوعی در برخی از رشتههای تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی
لادن ریاضی، مدیر کل برنامه ریزی درسی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره فعالیتهای صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی و علت توجه به این حوزه گفت: با رشد روز افزون بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه های مختلف، نیاز جامعه به افراد دارای تخصص در زمینه هوش مصنوعی افزایش یافته است. هوش مصنوعی در کنار فناوریهایی مثل اینترنت اشیاء، بلاکچین، کلان دادهها و رباتیک، موجب بروز تحولات عظیم در جهان خواهد شد و در این میان کشور هایی موفق تر هستند که همگام با این تغییر و تحولات حرکت کنند. لذا توجه به ارائه آموزش های منطبق با نیازهای جامعه و پرورش متخصصانی که بتوانند مسائل کشور را همگام با این تغییر و تحولات، حل کنند اهمیت زیادی دارد.
ریاضی افزود: در همین راستا و بر اساس اقدامات مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه، راه اندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از اولویت های معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در نظر گرفته شده و برنامه ریزی و فعالیت هایی در قالب سه رویکرد هوش مصنوعی برای علم، علم برای هوش مصنوعی، هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی، صورت گرفته است.
** تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر رویکرد حل مسئله جهت رفع نیازهای کشور
مدیر کل برنامه ریزی درسی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با تمرکز بر رویکرد حل مسئله باید با ارائه آموزشهای منطبق با نیازهای جامعه، متخصصانی پرورش دهد که بتوانند مسائل کشور را همگام با این تغییر و تحولات حل کنند.
ریاضی تصریح کرد: جهت تحقق این امر و بر اساس اقدامات مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه، ایجاد دانشکدههای موضوعی هوش مصنوعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از اولویتهای معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در نظر گرفته شد و برنامه ریزیهایی در قالب سه رویکرد هوش مصنوعی برای علم، علم برای هوش مصنوعی، هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی، برای دانشجویان صورت گرفته که در واحدهای مجری، پیاده سازی خواهد شد.
ریاضی با اشاره به رویکرد هوش مصنوعی برای علم و برنامه ریزیهای صورت گرفته در این زمینه اظهار کرد: در رویکرد هوش مصنوعی برای علم، برنامه ریزی به نحوی صورت گرفته که دانشجویان رشتههای مختلف بتوانند با مباحث هوش مصنوعی آشنا شوند و بتوانند با بکارگیری هوش مصنوعی در رشته تخصصی خود، موجب ارتقا و حل مسائل مرتبط با آن حوزه شوند. برای شروع، برنامه ریزی در مقطع کارشناسی ارشد و برای رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی، زیست شناسی، ریاضی و اقتصاد انجام شده و در آینده برای سایر رشتهها نیز انجام خواهد شد.
مدیر کل برنامه ریزی درسی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این رویکرد، سرفصل رشتههای مذکور توسط کمیتههای تخصصی برنامه ریزی درسی و آموزشی، به دقت بررسی شد و براساس کاربردهای هوش مصنوعی در رشته مورد نظر، دروسی از برنامه درسی مصوب رشته مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز، در قالب بستههای آموزشی تخصصی برای هر رشته در نظر گرفته شده به نحوی که دانشجویان بر اساس علاقه، دروس یکی از بستههای آموزشی مورد نظر خود را انتخاب و به عنوان دروس اختیاری میگذرانند.
وی گفت: به عنوان مثال برای دانشجویان گروه مهندسی صنایع دو بسته آموزشی محاسبات نرم و شناسایی الگو و برای دانشجویان گروه زیست شناسی، بستههای آموزشی ماشینهای زیستی و شبیه ساز زیستی در نظر گرفته شده است. نحوه برنامه ریزی در سایر رشتهها هم به همین روال است.
مدیر کل برنامه ریزی درسی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با همین رویکرد، تدوین برنامه درسی و سرفصل دروس برخی رشتههای جدید که تلفیق علوم مختلف با هوش مصنوعی بوده، به عنوان مثال آگرورباتیک، در دست اقدام است.
** ارتباط تنگاتنگ هوش مصنوعی با سایر علوم
ریاضی تاکید کرد: هوش مصنوعی ارتباط تنگاتنگی با سایر علوم دارد و بکارگیری مباحث رشتههایی از قبیل بیوفیزیک، علوم اعصاب، زیست شناسی، روانشناسی و غیره، در هوش مصنوعی میتواند به پیشبرد و ارتقای آن کمک نماید؛ لذا در رویکرد علم برای هوش مصنوعی، دروسی از رشتههای ذکر شده و برخی رشته گرایشهای مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات، برای ارائه به دانشجویان هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.
مدیر کل برنامه ریزی درسی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در رویکرد سوم تحت عنوان هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی، به لبه و مرزهای دانش هوش مصنوعی توجه میشود. زمینههای علمی نوین و پیشرفته در هوش مصنوعی جهت انجام پژوهشهای آتی شناسایی میشود و در قالب برنامه علمی جهت بکارگیری در انتخاب موضوعات پایان نامه و رساله توسط دانشجویان، در سامانه پژوهشیار بارگذاری خواهد شد.
** فراهم شدن شرکت سایر دانشجویان در دورههای هوش مصنوعی
ریاضی درباره برنامه ریزیهای لازم جهت شرکت سایر دانشجویان علاقهمند در کارگاه یا دورههای کوتاه مدت هوش مصنوعی گفت: در راستای توانمندسازی دانشجویان در پاسخگویی به نیازهای تخصصی جامعه، طی چندین جلسه کارشناسی برگزار شده، ۱۲ عنوان دوره کوتاه مدت هوش مصنوعی به همراه سرفصل اختصاصی آنها تدوین شد که به زودی اجرا خواهد شد و دانشجویان میتوانند در این دورهها شرکت کنند. همچنین جهت آشنایی استادان با مباحث هوش مصنوعی در راستای ارتقای کیفیت تدریس و کسب توانایی سوق دادن موضوعات پژوهشی دانشجویان به مباحث مرتبط با هوش مصنوعی نیز دورههایی مختص اساتید تدوین و برنامه ریزی شد.
مدیر کل برنامه ریزی درسی و آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: با توجه به صدور موافقت اصولی برای تاسیس دانشکده موضوعی هوش مصنوعی در واحدهای کرج و قزوین، برنامه ریزیهای درسی که پیشتر توضیح داده شد، در واحدهای مذکور پس از راه اندازی دانشکده اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/